UU-vejleder

– Information om STU

Værkstedscentret Tårnfalkevej

Normering/antal og gruppestørrelser

Værkstedscentret Tårnfalkevejs STU har en normering på op til 40 elever. Dette er et bevidst valg, da vi ønsker at bevare overblikket og den nære kontakt til den enkelte elev. Således er vores hold relative små med 3-6 deltagere.

Aktuelt 2024 6 indskrevne.

Målgrupper

Målgruppe 3

Tidligere specialskoleelever

Består af unge med ingen eller mindre fysiske funktionsnedsættelser.

De vil typisk have generelle indlæringsvanskeligheder og komorbiditet (autisme, ADHD, syndromer, angst o. lign).

De unge i denne målgruppe er selvhjulpne ift. nogle ADL-funktioner, kan gå på toilettet, i bad mm med guidning. De kan bevæge sig selvstændigt i nærmiljøet og de har et funktionsniveau, som gør dem i stand til at blive selvhjulpne på afgrænsede områder. F.eks. vil de kunne lære at færdes med offentlig transport.

De unge i denne målgruppe vil typisk komme i beskyttet beskæftigelse efter endt STU.

De kan indgå i holdundervisning.

Målgruppe 4

Tidligere specialskoleelever og/eller specialklasseelever

Består af unge med ingen eller mindre fysiske funktionsnedsættelser.

De vil typisk have generelle indlæringsvanskeligheder og komorbiditet (autisme, ADHD, syndromer, angst o. lign).

De unge i denne målgruppe adskiller sig fra målgruppe 3, ved at have et højere funktionsniveau og de vil kunne komme i praktik og blive afprøvet ift. flexjob.

De kan indgå i holdundervisning.

Målgruppe 5

Tidligere specialklasseelever og/eller enkeltintegrerede elever i folkeskolen

Består af unge med normale motoriske funktioner.

Begavelsesniveauet kan spænde fra normal begavelse til høj begavelse.

De unge kan have særinteresser.

De unge vil typisk have komorbiditet (autisme, ADHD, syndromer, angst m.m.).

De unge kan orientere sig udover nærmiljøet. De kan tage tog og bus.

De kan indgå i holdundervisning.

Skema

Skemaeksempel 1
Skemaeksempel 2

Lukkeuger

Vores personale er i altid tilgængeligt og i aktivitet med vores elever. Det er et aktivt valg vi har truffet, fordi vi oplever at vores elever trives bedst med en meget nærværende og håndholdt tilgang.

Vi holder derfor også kun lukket på officielle helligdage og har aldrig lukket i længere perioder hen over sommeren, eller på andre tider af året. Vores personale har dog ret til sammenhængende ferie og sygdom kan opstå – når det sker kan man, under hensyntagen til den enkelte kursists forløb og ønsker, bliver tilkoblet et andet hold og underviser. I de situationer vil vores pædagogiske personale typisk byde sig til, hvis det kortere nødvendige skifte skaber utryghed eller uro.”

Pædagogisk og didaktiske metoder

De pædagogiske og didaktiske metoder som der anvendes på Værkstedscentret Tårnfalkevej udspiller sig ud fra følgende metoder og teorier:

  • Anerkendende pædagogik, som et pædagogisk værktøj til at støtte den enkelte elve i sin udvikling.
  • Praktiske pædagogiske metoder, herunder observationer og iagttagelser af hvordan vores elever interagerer med hinanden og personale. Observationerne samles hver dag af vores instruktører og elever og beskrives i vores eget Log-system.
  • Registreringer bruges som et pædagogisk værktøj til at afdække begrænsninger og muligheder for den enkelte elev.
  • Positiv motivation bruges som et praktisk pædagogisk værktøj i dagligdagen. Igennem motivation arbejder vi hele tiden på, at den enkelte elev føler sig motiveret til at tilegne sig ny viden inden for kendte, såvel som ukendte fag og områder

Ungeråd

På Værkstedscentret Tårnfalkevej har vi et ungeråd, bestående af elever fra STU. Ungerådet har på aftalte datoer møder med den daglige ledelse min 4 gange/år eller efter behov. Ungerådet kan komme med råd og ønsker ift. dagligdagen, ideer til tiltag i undervisningen, indkøb af materiale. Ungerådet kan også planlægge særlige dage/aftner, hvor deltagerne på STU-en mødes i Værkstedets lokaler/faciliteter, under sociale rammer.

Alle vores STU-elever for tildelt en kontaktperson, som afholder en til en samtale hver uge på et fastlagt tidspunkt. Således har eleven altid en fast kontaktperson, som har ansvaret for, at den lagte plan følges.